A táplálkozási rendszerek sokszínűségéről
Nagyjából 17-18 éves korom körül kezdett érdekelni a táplálkozástudomány, és ez a lelkesedés az eltelt 9 év alatt csak nőtt, sőt egy idő után megszállott kutatási vággyá alakult át, tudni akartam mindent, amit tudni lehet erről a területről, a végső igazságot akartam, a diéták szent grálját.

Nem telt el sok idő, hogy rájöjjek, ez a vágyam valószínűleg kielégítetlen marad, mert olyan hatalmas foltok és ellentmondásos vélemények vannak ezen a területen, ami nagyon kevés tudományágban. Szinte lehetetlen ugyanazt az állítást megtalálni két különböző táplálkozástudományi könyvben, és akkor még csak a kutatók véleményéről beszélek, az önjelölt táplálkozási szakértők és közösségi oldalakon igét terjesztő broscience-prédikátorokat nem is említettem. Hatalmas az információáradat, amit nap mint nap kapunk és Hamupipőke legyen a talpán, aki kiválogatja a hamuból a lencsét.

Egy idő után én is feladtam a végső igazságok kutatását, mert rájöttem, hogy talán maga a sokszínűség a végső igazság. Arra kezdtem törekedni, hogy – főleg magamon – kísérletezve rájöjjek, mi működik és mi nem, melyik alapelvnek van létjogosultsága és melyiknek nincs.
Ha van egy olyan alaptörvény, amit a kísérletezgetéssel, versenyzéssel és edzősködéssel eltöltött évek alatt megtanultam, az az, hogy minden szervezet, minden psziché és ebből kifolyólag minden ember más és más. Nem lehet egy sémát alkalmazni mindenkire, és ez még olyan szinten sem igaz, hogy egy edző vagy táplálkozási tanácsadó nem lehet egyetlen diéta vagy táplálkozási elv elvakult híve, mert nincs egyetlen igazi módszer.

Amikor ezt mondom, tapasztalatból beszélek, én mindent kipróbáltam, amit csak lehet: intermittent fasting, paleo, ketogén diéta, voltam vegetáriánus és vegán is. Az általános testépítő táplálkozással is próbálkoztam, ismerem a Pauline Nordin-féle Fighter Diet koncepcióját is. Van, ami működött nálam, van, ami nem. Van, ami testileg nem volt megfelelő, van, ami pszichésen nem vált be, mert teljesen másra volt szükségem ahhoz, hogy jól érezzem magam a mindennapokban. Ezért van az, hogy nem köteleztem el magam semmi mellett igazán, természetesen tisztában vagyok vele, hogy a saját testem milyen táplálkozási tervet vagy elveket preferál, de soha nem kényszeríteném rá senkire ezeket, csak mert nekem beváltak. Többféle (tudományos alapokkal rendelkező és egészséges keretek között mozgó!) diétával vagyok tisztában, az étrendjeimnek ezek képezik az alapját.

Az étrendekről
Három éve írtam meg az első étrendet, azóta pedig már több száz embernek több mint 500 étrendet készítettem. Magamnak már első perctől kezdve én állítottam össze először nagyon buta, majd egyre szisztematikusabb és átgondoltabb terveket, a versenyeimre is mindig saját kútfőből írtam a versenydiétákat. Voltak csúnya melléfogások és nagy rádöbbenések, de mire elértem odáig, hogy másnak segítsek, kellő tudással és tapasztalattal rendelkeztem hozzá.

Az étrendek egy több oldalas kérdőív alapján készülnek teljesen személyre szabva, tehát semmilyen alapanyagot nem tartalmaznak, amit nem szerettek vagy nem beszerezhető számotokra pl. anyagi okokból, figyelembe veszem a napirendeteket, hogy milyen napszakban edzetek, ételintoleranciát, ételallergiát, étkezési szokásokat és mindent, amit fontosnak tartotok megjegyezni a kérdőívben. Természetesen csodát én sem tudok tenni, valószínűleg a kedvenc csokitortátokat nem kifejezetten lenne előnyös beleszámolni az étrendbe, de az egészséges finomságokat nem kell nélkülöznötök. Minden étrend változatos, ugyanakkor könnyen beszerezhető alapanyagokat és étkezésenként kalóriában valamint a protein mennyiségében egyeztetett több opciót tartalmaz, ezek közül bármelyik választható a nap során, így a lehetőségek tárháza végtelen. A zsír és szénhidrát aránya enyhe ingadozást mutat az opciók során, így kevésbé energikusabb napjaitokon több szénhidrátot, elfoglaltabb napjaitokon több zsírt tudtok bevinni ugyanolyan kalória mellett, tapasztalataim szerint ez az anyagcsere lassulását is akadályozza egy bizonyos fokig, ami mint tudjuk természetes velejárója minden diétának.

A felsorolt étrendlehetőségek közül természetesen nem kell egyedül döntenetek, segítek a nektek legmegfelelőbbet kiválasztani.

Az edzéstervezésről és edzéstervekről
Évek óta figyelem, ahogy az edzősködés, edzéstervezés alakul a fitnesz világban és meg kell mondanom, valami egészen felfoghatatlan számomra, hogy miért csináltatnak edzők mind a mai napig külön mellnapot, vagy végeztetnek alkar edzést és végeláthatatlan hasprés-sorozatokat olyan nőkkel, akik csinosodni mennek hozzuk.

A legtöbb nőnek általában egészen világos elképzelései vannak arról, hogy milyen változásokat szeretne látni a testén, és ezek közül egyik sem szokott a tömöttebb mellizom, a vastagabb derék vagy a Popeye-szerű alkar lenni. :D

Az én edzésmódszerem kifejezetten esztétikai jellegű, ami alatt azt értem, hogy nem erőemelőket képzek vagy hosszútávfutókat, minden gyakorlat, minden kardiómozgás és minden nap azért van úgy összeállítva ahogy, hogy a legtöbb nő által áhított kerek váll-vékony derék-kerek fenék kombót támogassák. Természetesen nem rangsorolni kívántam az előbbi állításommal, semmilyen szempontból nem tartom jobb sportnak a testépítést mint a többit, de én ebbe az irányba specializáltam magam, tehát olyan nőkkel szeretnék dolgozni, akiknek kifejezetten az alakformálás a céljuk. Erősebb leszel? Persze. Jobb lesz az állóképességed? Naná! De nem ez a fő fókusz, hanem a kívánt testalkat elérése az egészség megőrzése vagy fejlesztése mellett.

Az alapgyakorlatok mellett nagy hangsúly van a speciális, izolációs gyakorlatokon, amik kifejezetten a lemaradott testrészeket formálják és nagyon sok plyometrikus gyakorlat is helyet kap az edzéstervekben. Nincs két olyan edzésnap, amikor egyforma terhelés érné a tested, így folyamatosan fenntartható a fejlődés. A kardiótípusok egészen különlegesek, annyira, hogy általában fel szoktam ismerni a különböző edzőtermekben az én edzéstervemmel edző leányzókat akkor is, ha még sosem találkoztunk.

Folyamatos kihívás, magas intenzitás és gyorsan érzékelhető változások, ebben tudnám összefoglalni annak az edzéstípusnak a lényegét, amivel dolgozom.

Végezetül néhány szó a szakmai háttérről: Az alapokat az IWI fitnesz – és testépítő edző valamint személyi edző szakán sajátítottam el, 7 éve végzek súlyzós edzést, ebből 3 évet versenyeztem, de az igazi áttörést a Team Bombshellnél töltött időszakom jelentette 3 évvel ezelőtt, amikor a legtöbb IFBB profi bikini versenyzőt kitermelő sportcsapat edzőjével és a profi versenyzőkkel edzhettem, itt tanultam meg a speciális gyakorlatok nagy részét, amit azóta sikerrel alkalmaztam magamon és a klienseimen is.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy versenyre nem készítek fel senkit, de szívesen segítek a versenyforma elérésében egészséges keretek között.

Fitness coaching

Életmódváltással kapcsolatos tanácsadás és coaching, egészséges viszony kialakítása az étkezéssel, testképzavarok, érzelmi evés, túlevés, stresszevés, falási rohamok leküzdése, az egészséges étrend és testmozgás helyének kialakítása az egyén életében.

Edzősködéssel, étrend- és edzéstervezéssel töltött évek során azt tapasztaltam, hogy a nők többségénél gondot okoz a táplálkozás és mozgás helyén kezelése. Az átlagos kliensem a következőképpen fest: rendkívül intelligens, tájékozott, jó meglátásai vannak az egészséges táplálkozás terén, látszik, hogy utánaolvasott dolgoknak, sőt, már jó ideje egészségesen étkezik, esetleg mozog is, nagyon elhivatott, mégis kisebb vagy nagyobb súlyproblémákkal küzd, és ezért legfőképpen magát okolja. A klienseim 80%-ának volt vagy van valamilyen étkezési rendellenessége vagy kifejezett félelmei az étkezéssel kapcsolatban saját bevallása alapján. Ez hatalmas szám és rendkívül ijesztő. Ezen a ponton fontos tudatosítani mindenkiben, hogy a hiba nem az ő készülékükben van. A nők 80%-a nem akaratgyenge, vesztes és életképtelen, ahogy az sok “motivációs” írásban be van állítva. Nem ők a hibásak. Az első lépés ezt belátni.

Ré

Mindenki le tud fogyni. Senkinek a szervezete nem teszi őt képtelenné erre. Egészséges vagy egészségtelen úton, sok vagy kevés mozgással, koplalással vagy helyes diétával, de lefogyni bárkinek tud sikerülni. Az igazi kihívás akkor kezdődik, mikor az elért súlyt meg kell tartani, és a jójó-effektus lassan minden nő életébe bekígyózik. Általában az első diétás program mindig sikeres, de a hogyanja és a miértje olyan mélységekig befolyásolja a pszichét, hogy utána egy végeláthatatlan körforgás kezdődik, amibe bizonyos esetekben érzelmi evés, túlevés, testképzavarok, falási rohamok is bekapcsolódhatnak. A psziché mellett a test is elfárad, anyagcserezavarok, táplálék-felszívódási zavarok, ételintolerancia, a szénhidrát anyagcsere különböző zavarai pl. inzulinrezisztencia alakul ki. A fizikai problémák azonban tapasztalataim szerint még mindig a könnyebben kezelhető oldalát képviselik a problémának, megfelelő diétával és edzéssel a test képes regenerálódni, a lelki káoszban rendet tenni azonban sokkal hosszabb és több munkát, türelmet igénylő feladat. De miről is van itt szó?

Ha a következő állítások valamelyike igaz rád:

– mindenféle diétát kipróbáltál már, de semmit nem voltál képes hosszútávon betartani,
– úgy érzed, hogy az “egészséges életmód dolog” túl sok neked,
– úgy érzed, hogy másnak sokkal könnyebben megy és neked azért döcög az egész, mert gyenge ember vagy,
– évek, évtizedek óta diétázol, de sosem fogysz le vagy mindig visszahízol,
– kampányszerűen sportolsz, de semmi örömödet nem leled benne,
– megszállottan a saját és mások testével vagy elfoglalva, összehasonlítgatsz, úgy érzed, kevesebbet érsz, mint mások,
– az aktuális testsúlyod határozza meg a hangulatodat,
– azért nem mersz olyan kajákhoz nyúlni, amik “nem megengedettek”, mert tudod, hogy utána nem tudsz megálljt parancsolni magadnak,
– folyamatos bűntudat, lelkiismeret-furdalás, szégyenérzet gyötör a tested vagy étkezési szokásaid miatt,
– időnként kontrollálhatatlan éhség lesz úrrá rajtad,
– úgy érzed, saját magad ellensége vagy és szabotálod magad a céljaid elérésében,
– folyamatosan változtatod az étkezési és sportolási szokásaidat az alapján, hogy mit olvasol, látsz, hallasz,
– nem tudod, hogyan kezeld a stresszt túlevés nélkül,
– cukor- vagy édességfüggő vagy,
– falási rohamokkal küzdesz,
– minden napod ekörül forog, mindig a következő étkezés időpontját várod,

akkor valószínűleg olyan nem megfelelő mintákat tettél magadévá az életed valamilyen pontján, amik most megakadályoznak a fejlődésben és abban, hogy kiteljesedett és boldog életet élj.

Ré

A fitness coaching során első körben megbeszéljük a problémát, majd elmondom, hogy tudok segíteni vagy sem. Itt szeretném megjegyezni, hogy nem foglalkozom olyan személyekkel, akik anorexiásak, bulimiásak, depressziós zavaraik vannak, öngyilkossági kísérleteik voltak vagy pszichiátriai kezelés alatt állnak. Pszichoterápiát és semmilyen pszichológiai kezelést sem tartok. Ilyen esetekben mindenképp tovább küldöm az illetőt megfelelő szakemberhez.
A program alapját az edzősködéssel, versenyzéssel, online edzés- és étrendtervezéssel eltöltött éveim, saját tapasztalatom, a sporttáplálkozással kapcsolatos tanulmányaim, a fitnesz edzői és személyi edzői tanulmányaim, a pszichológiai ismereteim, a Process Communication Model ismerete valamint a táplálkozáspszichológiai tanulmányaim adják, amiket az Institute for the Psychology of Eating keretein belül folytattam. Nem teljesen coaching, mivel tanácsadással is foglalkozom, de a munkamódszerem főként a kérdéseken és rávezetésen alapul.
Amennyiben problémád a hatáskörömbe tartozik, összeülünk, beszélgetünk (lehetőség van Skype-s beszélgetésre is), te megpróbálsz a lehető legőszintébben válaszolni a kérdéseimre, én pedig a következő ülésre összeállítok neked egy összefoglalót a problémáid gyökeréről és egy akciótervet, ami tartalmazza mindazt, amire meglátásaim szerint szükséged van hogy elindulj a jó úton. Szükség szerint természetesen kiegészítő edzéstervet és étrendet is írok. A szolgáltatás ülésenként és programként is elérhető.

A fitness coaching szolgáltatás áraival kapcsolatban az Árlista menüpontban tájékozódhattok.