Ma megkérdeztem a klienseimet, hogy milyen gyorsasággal szokták elfogyasztani az ételt a napi étkezéseik során, erős többséggel győzött a gyors evés kategóriája. Persze, a dolog teljes mértékben érthető. Manapság a pozitívumként általában a gyorsaságot szoktuk emlegetni, senki sem akar lassú autót, lassú internetet vagy lassan haladó sorokat a csekkbefizetésnél. De mi a helyzet az élvezetekkel? Úgy érzem, nem csak nekem tűnik elképesztően furcsának, hogy “drágám, annyira imádom, mikor megmasszírozol, szeretnék egy 15 másodperceset”. Egyéb ügyekről nem is beszélve, ugye, hölgyeim…

Az étel élvezeti forrás. Igen, táplálja a testünket, igen, sokkal fontosabb a szín- és ízvilágnál anatómiai szempontból, hogy megfelelő makrotápanyag profillal rendelkezzen, de a teljesítményközpontú felfogásunk egy valamit nem tud átverni, megregulázni vagy hosszútávon elnyomni, és ez pedig a évmilliók evolúciós hozadéka.
Az agyunk ugyanis kifinomult szkennerrel rendelkezik, hazavágja a legújabb csilli-villi számítástechnikai csodákat és – sajnos vagy szerencsére – átverhetetlen. Több millió if/then parancs fut benne (aki járatos a programozásban egy picit, az tudja, hogy ez azt jelenti, hogy amennyiben a feltétel igaz, csak abban az esetben teljesül a következmény), és ilyen if/then parancsokba futunk bele étkezés közben is.
Az első ilyen parancs, hogy csak akkor alakul ki a természetes jóllakottság érzet, ha a bevitt táplálék megfelelő mennyiségű és minőségű volt. Ahhoz persze először el kell kezdenie emészteni a szervezetünknek, hogy a “letapogatás” beinduljon, és ez a kutatások alapján körülbelül 20 percbe kerül. Bizony ám.
Sokan emlegetik a hozzám forduló nők közül, hogy bezzeg gyermekkorukban még megvolt a természetes “elég volt” érzés, most meg mintha sohasem laknának jól. Itt kérdezném meg, hogy láttatok már kisgyermeket gyorsan, habzsolva enni? Tologatja a kaját, játszik vele, tornyot épít a tésztából, majd felét meg is hagyja. Természetesen nem arra biztatlak benneteket, hogy tréningezzétek a kajakunyhó építési technikátokat, de ha szeretsz enni, ha valóban élvezed az ételt, akkor add meg neki a megfelelő időmennyiséget.

És itt jön a képbe az élvezet. Mert az agyunk nem csak azt érzékeli, hogy abban a kajában mennyi protein, szénhidrát vagy zsír volt. Ó, nem! Kifinomult szagló- és ízlelőrendszerünk van, érzékeljük az elfogyasztott étel illatát, zamatát, sőt, a színeit is hozzácsapja a központi vezérlő a csomaghoz és ezek keverékéből áll össze a végén a természetes teltségérzet. Ezek a tényezők nagyjából 30-40%-ban járulnak hozzá ahhoz, hogy ne legyél rögtön ebéd után fél órával újra “éhes”, vagy inkább kívánós, szóval nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Amikor eszel, lazulj el, az ételt nézd, ne a tévét vagy a laptopot, tudatosan figyelj arra, hogy jelen légy a pillanatban, és meglátod, teljesen más érzés lesz enni, mint eddig.
De mi van, ha gyorsan, habzsolva eszel?
Arról beszéltünk, hogy nem alakul ki a természetes teltségérzet, de a lista nem zárul itt be. Hiába vagyunk intellektuális lények, járunk felegyenesedve és használunk illatosított wc-papírt a mosdóban, vannak dolgok, ami alól nem húzhatjuk ki magunkat, és ilyen dolog pl. a stressz.
Mert mikor eszik egy állat gyorsan? Két oka lehet: nincs elegendő étel, éhezés várható, esetleg a társai eleszik előle, ha nem elég gyors, vagy veszély fenyeget, és minden pillanat drága, amit evéssel tölt. Nos az agyunknak pontosan ezt az üzenetet küldjük azzal, hogy gyorsan eszünk. Ilyenkor olyan biokémiai folyamatok indulnak be, amik több ponton gátolják a megfelelő emésztést, felszívódást és megakadályozzák a teltségérzet kialakulását. Stressz esetén a gyomor vérellátása négyszer kevesebb, az inzulinérzékenység lezuhan, az emésztőenzimek munkája korlátozott, az anyagcsere lassul és metabolikus kapacitás akár 20-30%-kal is visszaeshet, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy hízni fogsz ugyanannyi mennyiségű és minőségű kajától. Annak, ha a szervezet stresszt érzékel, mialatt te táplálkozol, emellett olyan következményei lehetnek, mint a puffadás, vizesedés és a nagyon gyakori gyomorégés, ami a nem megfelelő emésztés következménye. Természetesen ezeket a tüneteket a munkahelyi vagy párkapcsolati stressz is előidézi az emésztéssel kapcsolatban, de már az az apróság is elég hozzá, hogy túl gyorsan eszünk. Őszintén tudom javasolni, hogy a ha fenti problémákkal küzdesz, ne a 28. típusú diétát próbáld ki, mert az aztán mindent megold, hanem kezdj el első körben az étkezési szokásaiddal foglalkozni, és ne a tested ellen dolgozni, hanem vele együtt.

Válasz írása:

(opcionális)

Még nem szólt hozzá senki.